Serpihan-Serpihan Cinta

...
SERPIHAN CINTA

Rabu, 28 Januari 2015

KL Love Story (S2)








“ Ya. Memang tu nombor Danny.”



Tenang dan bersahaja Farish menjawab pertanyaanku. Senang, sempoi jer, seolah-olah tidak rasa bersalah. Sebenarnya, memang dia tidak sepatutnya rasa bersalah pun, aku jer yang main hentam jer anggap yang nombor telefon tu, nombor dia.

“ Tapi saya dah bagi nombor tu lama dah. Kenapa baru sekarang awak tanya?”

Aku telan air liur. Erk... yer juga. Lama dah dia bagi nombor tu, baru sekarang nak kecoh-kecoh. Tapi, kenapa dia bagi nombor tu at the first place? Aku tak minta pun nombor Danny. Kenapa dia bagi? Bagilah nombor dia kan. Ok stop Amyra, jangan nak gedixx **

Aku perhatikan Farish yang sedang sibuk mengajar seorang student perempuan yang aku agak berusia awal 20-an. Tersengih-sengih si gadis tu bila tangan mereka bersentuhan saat Farish mengajarnya menguli tepung. Tak salah aku, hari ini kelas Farish, dia nak ajar buat cookies apa entah namanya- Aku pun tak ingat. Yerlah sibuk melayan perasaan, berteka-teki samada Farish dan Danny berpakat tentang hal tempoh hari tu. Pasal date tu lah!

“ Amyra, kenapa awak tanya pasal nombor tu? “ ulang Farish, rupanya masih mengharapkan balasan jawapan dari aku.  Mungkin dia juga keliru kenapa aku kecoh-kecoh pasal benda ini.

“ Takde apa-apa..”

Seriously, aku tak tahu nak cakap apa lagi dah, jadi aku perhatikan sahaja Farish mengajar, dengan harapan topik ini berakhir di sini. Urghh.. naik menyampah pula aku lihat kegedikan pelajar-pelajar Farish yang rata-rata perempuan. Farish tak sedar ke dirinya diperhatikan dan digoda pelajar-pelajarnya? Boleh buat donno jer.. takde feeling ke hape?Aku selesakan kedudukan aku di satu sudut meja yang kosong, menjauhi Farish. Taknaklah aku menganggu dia.

Sambil mendongak dagu, aku perhatikan Farish yang memang aku akui kekacakannya. Rambutnya yang panjang itu diikat tinggi seperti ‘pony tail’, kemas dan maskulin. Subang di telinga kirinya buatkan dia Nampak macam lelaki yang jahat. Well, bad boy memang hot stuff di kalangan perempuan terutama gadis- gadis remaja.Rasanya kali pertama aku jumpa dia pun, aku perhatikan pakaiannya lebih ke ala gothic, or rock,. Ade tengkorak-tengkorak gitu, cincin, rantai dengan headphone besar badaknya tu..Macam jenis bad boy. Lelaki yang kelihatan mempunyai ramai teman wanita.   Macam tak percaya dia dan Danny...Ahh!!  Baru aku teringat!

Tujuan utama aku ke sini adalah untuk mendapatkan kepastian tentang Danny dan Farish. Apa sebenarnya hubungan mereka? Betulkah apa yang aku agakkan yang hubungan mereka itu lebih dari sahabat?
“ sekurang-kurangnya dia bawa teman wanita kali ini….”" bukannya boyfriend nya seperti tahun lepas …"

Berulang-ulang ayat itu bermain-main di fikiran aku. Huhu, memberi impak betul first impression di rumah Danny itu, tertanam di hati,  hingga sekarang aku tidak dapat memberi kata putus, samada untuk mempercayai Danny yang aku kenali, lelaki romantika kasanova ataupun lelaki yang diceritakan dari sudut pandangan orang lain, iaitu kisah yang diceritakan oleh Tania- tentang Danny dan Farish. 

" Huhu.. Danny, walaupun saya dah berjanji akan percayakan awak and takkan fikir bukan-bukan lagi tentang awak. Plus no rahsia-rahsia.. tapi... "

Aku memandang Farish yang tampaknya akan menamatkan kelasnya sebentar nanti.


“ Tapi..  awak dengan Farish tu.. is a lover. ”






' " If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it " ~Toni Morrison'